Dapatkan info terbaru via Facebook. Dan Jangan Lupa klik LIKE! TQ

Powered By Blogger Widgets and Blogger Tutorials

Home » Air mata di tepi kubur...

Air mata di tepi kubur...


RAHSIA mudah jana pendapatan melalui FACEBOOK dan TWITTER!!! (TANPA MODAL) ingin tahu KLIK DISINI !

Suatu hari, Sayidina Usman r.a berjalan melintasi sebuah kawasan kubur. Tiba-tiba Usman berhenti melangkah dan terdiam. Kemudian, air matanya mengalir setitis demi setitis, hingga membasahi janggutnya. Melihat Usman menangis teresak-esak di tepi kuburan itu, datang seorang sahabat lalu bertanya: " Wahai Amirul Mukminin, engkau selalu menyebut syurga dan neraka serta segala penderitaan di hari akhirat, tetapi aku tidak pernah melihat engkau menagis semasa memperkatakannya...

Tetapi hari ini apabila engkau berjalan di tepi kuburan, engkau menangis pula. Apa sebabnya wahai Amirul Mukminin? " Jawab Usman, " Kerana Nabi telah bersabda, 'Kubur ini tempat pertama dari tempat-tempat akhirat dan tempat terakhir dari tempat-tempat dunia. Barang siapa yang selamat dari kubur itu, maka apa yang sesudahnya adalah lebih ringan... Dan barang siapa yang tidak selamat darinya, maka apa yang berlaku sesudahnya akan lebih berat lagi... "

Usman mengesat air matanya, kemudian menyambung , "Jika aku di neraka, aku akan bersama manusia lain, jika aku di alam akhirat, aku pun bersama manusia lain, tetapi jika aku berada di dalam kubur maka tiada seorang pun manusia bersamaku. Tinggallah aku bersendirian saja di dalam pusara. Itulah sebabnya aku menangis."

PS : Renung-renungkan dan fikir-fikirkan lah di mana nasib kita...

5 ulasan:

  1. salam sahabat
    sangat menharukan air mata di tepi kubur
    maaf telat ya

    BalasPadam
  2. w,salam, memang mengharukan, semua ini ketentuan Allah...

    BalasPadam
  3. Moga kita semua dtmptkan bersama org yg bertwqwa.. Amin...

    BalasPadam