Dapatkan info terbaru via Facebook. Dan Jangan Lupa klik LIKE! TQ

Powered By Blogger Widgets and Blogger Tutorials

Home » Cara Pengebumian Mayat Osama jadi tanda tanya...

Cara Pengebumian Mayat Osama jadi tanda tanya...


RAHSIA mudah jana pendapatan melalui FACEBOOK dan TWITTER!!! (TANPA MODAL) ingin tahu KLIK DISINI !

WASHINGTON - Misteri yang sentiasa menyelubungi kehidupan pemimpin Al-Qaeda, Osama Laden, masih berterusan walaupun selepas kematiannya.

Di sebalik kegembiraan Amerika Syarikat (AS) meraikan pembunuhannya, pelbagai pertanyaan dan keraguan mula timbul.

Benarkan Osama dibunuh? Bagaimana berita itu boleh disahkan? Di mana gambar mayatnya?

Dan yang paling membingungkan, mengapa AS mengebumikan Osama di dalam laut? Atau lebih tepat lagi, apa hak Washington mencampak mayatnya ke dalam laut?

Keputusan luar biasa pentadbiran Presiden AS, Barack Obama untuk mengebumikan Osama menerima kecaman hebat daripada ulama Islam yang menegaskan pengebumian di laut bercanggah dengan hukum dalam Islam.

Tindakan AS itu juga dilihat akan menyemarakkan lagi ketidakpercayaan masyarakat dunia mengenai kematian Osama.

Benarkan lelaki yang AS gelar pengganas No.1 dunia itu telah dibunuh?

Semasa mengumumkan kematian Osama, pemimpin AS itu menegaskan mayat Osama dikendalikan mengikut cara Islam, termasuk dimandi dan dikapankan sebelum jenazahnya disemadikan di utara perairan Laut Arab.

Antara alasan paling tidak logik diberikan AS yang dilihat cuba memanipulasi hukum Islam untuk kepentingan negara itu adalah Islam menuntut mayat seseorang dikebumikan dalam tempoh 24 jam selepas kematiannya.

Jadi Washington memutuskan untuk mengebumikan Osama di dalam laut kerana kononnya sukar untuk mencari negara yang mahu menerima jenazah individu yang didakwa sebagai pengganas terulung dunia itu.

Selain itu, AS juga berkata tindakan mengebumikan Osama di dasar laut adalah untuk mengelakkan kuburnya menjadi tempat pemujaan golongan fanatik jika pemimpin Al-Qaeda itu dikebumikan secara biasa.

Namun beberapa ulama Islam semalam menyelar tindakan itu dan menegaskan pengebumian yang dilakukan AS mencabuli hukum Islam dan bakal menyebabkan kumpulan militan melancarkan serangan membalas dendam ke atas kebiadaban Washington.

Mufti Besar Dubai, Mohammed Al-Qubaisi berkata, pengebumian di lautan memang dibenarkan dalam situasi luar biasa tetapi menegaskan apa yang berlaku kepada Osama tidak termasuk dalam pengecualian itu.

Jika soal agama tidak menjadi isu, tindakan itu tetap menyebabkan beberapa teori konspirasi mula diperkatakan pelbagai pihak sama ada Osama benar-benar telah dibunuh, walaupun ujian asid deoksiribonukleik (DNA) dikatakan mengesahkan berita itu.

Bukan sahaja kumpulan Taliban di Pakistan yang tidak percaya dengan pengumuman Obama kelmarin, malah beberapa media Barat lain turut mempersoalkan kesahihan berita itu.

Pengarang akhbar AS, Washington Times, Emily Miller menuntut gambar mayat Osama ditunjukkan sebagai bukti.

Tindakan AS itu tentu sekali mencetuskan pertanyaan kerana pentadbiran Obama mempunyai banyak pilihan lain dalam melaksanakan pengebumian Osama, seperti yang dikatakan oleh seorang peguam di Mesir, Montasser Al-Zayat.

“Mengapa AS tidak mengebumikan jenazahnya di kubur tidak bertanda jika terlalu khuatir ia akan menjadi tempat pemujaan?

“AS tidak mahu Osama menjadi simbol, tetapi beliau sudah pun menjadi simbol di dalam hati ramai manusia,” katanya. 
Sumber : Sinar

5 ulasan:

  1. osama mati syahid...subhanallah

    BalasPadam
  2. @org muo Harap-harap macam tu lah bro...

    BalasPadam
  3. Kalau benar itu adalah osama, semuga allahyarham ditempatkan ke dalam gologan org beriman. amin

    BalasPadam
  4. @MEKAR insyaALLAH, sekiranya jihat beliau benar-benar kerana memperjuangkan Islam...

    BalasPadam
  5. obama sedang menuju zaman kejatuhan...dan kegelapan
    manakala Osama mujahid djlan Allah

    BalasPadam