Dapatkan info terbaru via Facebook. Dan Jangan Lupa klik LIKE! TQ

Powered By Blogger Widgets and Blogger Tutorials

Home » , , , , , , , » DEPA CADANG NAK MANSUH PTPTN, BETUI KA?

DEPA CADANG NAK MANSUH PTPTN, BETUI KA?


RAHSIA mudah jana pendapatan melalui FACEBOOK dan TWITTER!!! (TANPA MODAL) ingin tahu KLIK DISINI !

DEPA CADANG NAK MANSUH PTPTN, BETUI KA? Boleh dikatakan hampir semua lepasan IPTA mahupun IPTS di Malaysia ini mendapatkan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) untuk mendapatkan segulung diploma ataupun ijazah. Sehinggakan ada yang berhutang puluhan ribu ringgit demi mencapai cita-cita.

Itupun kerna terpaksa. Sekiranya keluarga berkemampuan pastinya mereka akan elak sedaya upaya dari membuat pinjaman PTPTN kerana beban hutangnya yang dianggap agak tinggi malah lebih tinggi dari pinjaman peribadi di sebuah bank. Apapun hutang tetap hutang. Dah pinjam kenalah bayar balik.

Pada sidang parlimen yang berlangsung hari ini ada cadangan dari pembangkang mahu kerajaan mansuhkan PTPTN. Namun cadangan berkenaan ditepis oleh Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin. Katanya, cadangan pakatan pembangkang hendak menghapuskan pembiayaan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) jika ia berkuasa adalah tidak relevan buat masa ini.

Antara Punca Kenapa Pemansuhan PTPTN Tidak Relevan Adalah :

1. Ia hanya akan mengurangkan semangat daya saing di kalangan pelajar.
2. Membebankan kerajaan kerana terpaksa mendirikan lebih banyak institusi pengajian tinggi awam (IPTA) untuk memberi pendidikan secara percuma kepada masyarakat.
3. Tindakan itu juga akan mengurangkan permintaan terhadap institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) dalam negara, seterusnya menyebabkan ia terus ditutup.
4. Selain membebankan kewangan kerajaan dengan pemansuhan pinjaman berkenaan.

Wajar atau tidak PTPTN ini dimansuhkan? tekan telefon tanya sendiri bank Negara haha...

Sumber : ammboi.com